Patryk Broś-Bąk – psycholog, psychoterapeuta

Wzbudzanie poczucia winy to forma przemocy, która może prowadzić do obniżenia samooceny i problemów emocjonalnych. Dowiedz się, jak odróżnić zdrowe poczucie winy od destrukcyjnego, jak rozpoznać manipulację oraz jakie kroki podjąć, by chronić swoje zdrowie psychiczne i emocjonalne.

Czy świadome wzbudzanie poczucia winy jest przemocą fizyczną?

Tak, wzbudzanie poczucia winy może być formą przemocy psychicznej, szczególnie gdy jest stosowane w sposób manipulacyjny lub systematyczny w celu kontrolowania, dominowania albo wywoływania negatywnych emocji u drugiej osoby.

Przemoc psychiczna polega na działaniach, które mają na celu zranienie psychiczne, obniżenie samooceny, wywołanie strachu, poczucia winy czy uzależnienia od sprawcy. Wzbudzanie poczucia winy może być jednym z narzędzi takiej przemocy, jeśli jest wykorzystywane, by:

  1. Kontrolować zachowanie drugiej osoby – np. sprawianie, że ktoś czuje się odpowiedzialny za szczęście lub niepowodzenia sprawcy.
  2. Manipulować emocjami – np. używanie wyrzutów w celu wymuszenia określonych decyzji lub działań.
  3. Podważać samoocenę – np. przez ciągłe przypominanie o rzekomych błędach, zaniedbaniach lub porażkach.

Przykłady wzbudzania poczucia winy jako przemocy psychicznej:

  • „To przez ciebie jestem nieszczęśliwy/a.”
  • „Gdybyś mnie naprawdę kochał/a, to byś zrobił/a, co chcę.”
  • „Nigdy nie dajesz z siebie tyle, ile powinieneś/powinnaś.”

Oczywiście nie każde wyrażenie niezadowolenia jest przemocą. Granica między zdrową komunikacją a przemocą psychiczną zależy od intencji, częstotliwości i wpływu takich działań na drugą osobę. Jeśli jednak wzbudzanie poczucia winy staje się narzędziem systematycznej kontroli, presji czy poniżania, jest to zdecydowanie forma przemocy psychicznej.

Warto pamiętać, że zdrowe relacje opierają się na wzajemnym szacunku, otwartej komunikacji i odpowiedzialności za własne emocje, a nie na obwinianiu drugiej osoby za swoje problemy czy niezadowolenie.

Czy wzbudzanie poczucia winy to przemoc fizyczna czy emocjonalna?

Wzbudzanie poczucia winy można uznać zarówno za przemoc psychiczną, jak i emocjonalną, ponieważ te dwie formy są ze sobą ściśle powiązane. Różnica między nimi wynika bardziej z akcentu, jaki kładziemy na skutki i mechanizmy działania.

Przemoc psychiczna

Dotyczy głównie sposobu, w jaki oddziałuje się na myśli, przekonania i samoocenę drugiej osoby. Wzbudzanie poczucia winy jako przemoc psychiczna może:

  • wpływać na sposób myślenia o sobie („jestem złym człowiekiem, skoro nie spełniam oczekiwań”),
  • podważać racjonalne postrzeganie sytuacji („czy naprawdę zrobiłem coś aż tak złego?”),
  • prowadzić do długotrwałych problemów, takich jak niska samoocena, poczucie bezwartościowości czy niezdolność do podejmowania decyzji bez aprobaty innych.

Przemoc emocjonalna

Skupia się na manipulowaniu uczuciami drugiej osoby, takimi jak smutek, wstyd, lęk, poczucie winy czy złość. W tym kontekście wzbudzanie poczucia winy:

  • wywołuje negatywne emocje, które trudno jest kontrolować,
  • prowadzi do emocjonalnego cierpienia, takich jak chroniczny stres, niepokój czy uczucie przytłoczenia,
  • może budować toksyczną zależność, gdzie osoba manipulowana stale próbuje „naprawiać” relację, zaspokajając potrzeby sprawcy.

Która forma dominuje?

  • Jeśli wzbudzanie poczucia winy prowadzi głównie do obniżenia samooceny i zmiany myślenia o sobie, będzie to przemoc psychiczna.
  • Jeśli koncentruje się na wywoływaniu bólu emocjonalnego i manipulacji uczuciami, mówimy raczej o przemocy emocjonalnej.

W praktyce jednak obie formy zazwyczaj występują razem. Przemoc emocjonalna oddziałuje na uczucia, ale jednocześnie wpływa na psychikę ofiary, zmieniając jej sposób myślenia. Dlatego wiele osób używa tych terminów zamiennie lub łącznie.

Q&A - poznaj lepiej poczucie winy, aby efektywniej bronić się przed przemocą

1. Czy istnieje różnica między poczuciem winy a wstydem w kontekście zdrowia psychicznego?

Poczucie winy odnosi się do negatywnych uczuć związanych z konkretnym działaniem, które narusza normy moralne lub społeczne, podczas gdy wstyd dotyka głębszego poziomu, odnosząc się do negatywnej oceny własnej osoby. Badania wskazują, że poczucie winy może mieć pozytywne skutki, takie jak poprawa relacji interpersonalnych czy skłonność do naprawy błędów. Z kolei wstyd często wiąże się z izolacją społeczną i niską samooceną (Tangney & Dearing, 2002).

2. W jaki sposób wzbudzanie poczucia winy wpływa na dzieci?

Badania przeprowadzone przez Rote i Smetanę wykazały, że dzieci lepiej reagują na sytuacje, w których rodzice krytykują konkretne działania, a nie charakter dziecka. Wzbudzanie poczucia winy jako narzędzie wychowawcze może być skuteczne w przypadkach naruszenia praw innych osób, ale jego nadmiar lub stosowanie w sposób nieadekwatny prowadzi do zwiększonego poziomu wstydu i poczucia winy, co z kolei negatywnie wpływa na rozwój emocjonalny dziecka (Rote & Smetana, 2017).

3. Czy poczucie winy może fizycznie obciążać ciało?

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Princeton, poczucie winy może powodować psychiczne „uczucie ciężaru”, które przekłada się na postrzeganie wysiłku fizycznego. Na przykład osoby przypominające sobie sytuacje, w których działały niemoralnie, oceniały fizyczne działania (np. noszenie ciężarów) jako bardziej wymagające, niż osoby bez takiego obciążenia psychicznego. Badania te podkreślają związek między emocjami a percepcją fizyczną (Day & Zhong, 2014; Princeton University, 2021).

4. Jak wzbudzanie poczucia winy wpływa na relacje międzyludzkie?

Wzbudzanie poczucia winy w relacjach interpersonalnych może prowadzić do odczuwania presji i utraty autonomii. Długotrwałe stosowanie tej techniki jest postrzegane jako forma kontroli psychologicznej, która zwiększa dystans emocjonalny między osobami. Z drugiej strony, gdy poczucie winy wynika z troski o dobro innych, może skutkować poprawą relacji i skłonnością do naprawy szkód (Baumeister et al., 1994; Smetana, 2017).

Jak odróżnić adaptacyjne i nieadaptacyjne poczucie winy?

Aby odróżnić adaptacyjne (zdrowe) i nieadaptacyjne (szkodliwe) poczucie winy, należy skupić się na jego źródle, intensywności i skutkach dla funkcjonowania jednostki. Kluczowe różnice są związane z tym, czy poczucie winy pomaga w rozwoju i naprawie relacji, czy też prowadzi do destrukcyjnych wzorców myślenia i zachowania. Oto, jak można je rozróżnić:

Adaptacyjne poczucie winy:

  • Źródło: Wynika z rozpoznania, że zachowanie było sprzeczne z wartościami jednostki lub zaszkodziło komuś innemu. Jest to reakcja na konkretny czyn, nie na ocenę własnej osoby.
  • Funkcja: Motywuje do naprawy szkód, podjęcia odpowiedzialności i zmiany w przyszłości. Może wzmacniać empatię i relacje interpersonalne.
  • Emocjonalny wpływ: Jest krótkotrwałe i związane z poczuciem odpowiedzialności, a nie z trwałym przekonaniem o własnej „złej” naturze.
  • Skutki: Promuje rozwój osobisty, ułatwia budowanie zdrowszych relacji i wzmacnia moralność.
    Przykład: Zrobienie komuś przykrości i podjęcie działań, aby przeprosić oraz unikać takiego zachowania w przyszłości.

Dowód naukowy:

Adaptacyjne poczucie winy zostało powiązane z pozytywnymi wynikami w relacjach społecznych i moralnym rozwoju. Badania Baumeistera i współpracowników (1994) wskazują, że zdrowe poczucie winy pomaga utrzymywać harmonię społeczną i naprawiać relacje interpersonalne.

Nieadaptacyjne poczucie winy:

  • Źródło: Może wynikać z nadmiernych oczekiwań, manipulacji emocjonalnej lub fałszywego poczucia odpowiedzialności za rzeczy, które nie są zależne od jednostki. Często pojawia się w relacjach toksycznych.
  • Funkcja: Nie prowadzi do konstruktywnej zmiany. Może być związane z samokrytyką, niską samooceną i uczuciem bezradności.
  • Emocjonalny wpływ: Charakteryzuje się intensywnym, długotrwałym stresem, który wpływa negatywnie na zdrowie psychiczne.
  • Skutki: Może prowadzić do zaburzeń lękowych, depresji, poczucia wstydu, a nawet wyuczonej bezradności.
    Przykład: Osoba ciągle czuje się winna za trudności innych ludzi, mimo że nie miała wpływu na ich sytuację (np. gdy dziecko obwinia się za rozwód rodziców).

Dowód naukowy:

Badania Tangney i Dearing (2002) podkreślają, że nieadaptacyjne poczucie winy jest blisko powiązane z wstydem i destrukcyjną samokrytyką, co może prowadzić do problemów emocjonalnych, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe.

Jak je rozróżnić w praktyce?

  1. Czy poczucie winy wynika z konkretnego działania czy z ogólnej oceny siebie?

    • Jeśli dotyczy czynu, jest bardziej adaptacyjne. Jeśli atakuje poczucie własnej wartości, jest nieadaptacyjne.
  2. Czy motywuje do zmiany, czy paraliżuje?

    • Adaptacyjne poczucie winy skłania do działania i poprawy sytuacji. Nieadaptacyjne prowadzi do przygnębienia i bezradności.
  3. Czy trwa krótko, czy jest przewlekłe?

    • Adaptacyjne poczucie winy zwykle znika po podjęciu kroków naprawczych, podczas gdy nieadaptacyjne może utrzymywać się latami.

Historie z życia „wzięte"

1. Relacja rodzic-dziecko: „Poświęciłam wszystko dla ciebie”

Ania, 32-letnia kobieta, od dziecka zmagała się z poczuciem winy, które wzbudzała w niej matka. Gdy Ania chciała podjąć decyzję o studiach daleko od domu, matka powiedziała:

  • „Pracowałam na dwa etaty, żebyś mogła mieć wszystko, a teraz mnie zostawiasz?”
    Ania poczuła, że nie ma prawa do własnych marzeń, bo odrzucenie matki wydawało jej się okrutne. W dorosłym życiu zauważyła, że trudno jej odmawiać innym – zawsze czuła, że musi „spłacać dług”.

Wnioski:

Wzbudzanie poczucia winy w takich sytuacjach może skutkować trudnościami w wyznaczaniu granic i podejmowaniu autonomicznych decyzji. Badania Rote i Smetany (2017) pokazują, że takie zachowanie rodziców jest szczególnie destrukcyjne, gdy dziecko czuje, że jego potrzeby są ignorowane.

2. Relacja partnerska: „To przez ciebie jestem nieszczęśliwy”

Kamil był w związku z Anią przez cztery lata. Za każdym razem, gdy Kamil miał gorszy dzień, obwiniał Anię:

  • „Gdybyś bardziej się starała, byłbym szczęśliwszy. Ale ty tylko myślisz o sobie.”
    Ania początkowo próbowała poprawić sytuację – spędzała więcej czasu z Kamilem i spełniała jego oczekiwania. Jednak z czasem poczuła, że ciągłe próby naprawiania relacji nie przynoszą efektów, a ona sama czuje się wyczerpana emocjonalnie.

Wnioski:

Takie sytuacje są klasycznym przykładem manipulacji emocjonalnej, gdzie jedna osoba obarcza drugą odpowiedzialnością za swoje samopoczucie. Badania Baumeistera i współpracowników (1994) wskazują, że zdrowe poczucie winy motywuje do zmiany, ale toksyczne wzorce prowadzą do uzależnienia emocjonalnego.

3. Relacja zawodowa: „Jak mogłeś mnie tak zawieść?”

Tomasz, pracownik działu marketingu, usłyszał od swojego przełożonego:

  • „Naprawdę myślałem, że na ciebie można liczyć. Przez ciebie klient się wycofał.”
    Choć Tomasz nie miał wpływu na decyzję klienta, zaczął obwiniać siebie. Zamiast rozmawiać o problemie, pracował nadgodziny, starając się „odkupić winy”. Z czasem pojawiły się u niego objawy wypalenia zawodowego.

Wnioski:

Wzbudzanie poczucia winy w miejscu pracy jest formą przemocy psychicznej, która może prowadzić do spadku efektywności, wypalenia i problemów zdrowotnych. Badania Tangney i Dearing (2002) podkreślają, że zdrowe relacje zawodowe wymagają odpowiedzialności, ale bez przypisywania winy za rzeczy poza kontrolą jednostki.

Bibliografia

  • Baumeister, R. F., Stillwell, A. M., & Heatherton, T. F. (1994). Guilt: An interpersonal approach. Psychological Bulletin, 115(2), 243–267. https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.2.243
  • Day, M. V., & Zhong, C. B. (2014). How guilt heightens the perceived effort of physical tasks: A weighty perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 54, 149–153. https://doi.org/10
  • Rote, W. M., & Smetana, J. G. (2017). Parenting with guilt: Adolescent perceptions of guilt induction and its effects on development. Journal of Adolescence, 56, 108–117. https://doi.org/10
  • Smetana, J. G., & Rote, W. M. (2017). Parenting with guilt: Effects of guilt induction on adolescents’ development. Journal of Adolescence, 56, 108–117. https://doi.org/10
  • Tangney, J. P., & Dearing, R. L. (2002). Shame and Guilt. Guilford Press.
  • Princeton University. (2021). Weighed down by guilt: Research shows it’s more than a metaphor. Retrieved from https://www.princeton.edu